четвъртък, 29 август 2013 г.

Закъсняла пътна инфраструктура като подранила цифровизация и непотръгнало енергийно обновяване

Колко дълго може да трае радостта от факта, че имаме магистрала, която свързва София с Бургас?

Може би звучи като „похвала“ не само към всички правителства след 1990 година, но и към „Пътни строежи“ и войските на Министерството на транспорта, които още преди 89-та година влагат своя труд в първите магистрални отсечки на България. Поводът е първата автомагистрала в страната, която има обща дължина от 360 км, с уговорката, че голяма част от магистралните участъци на територията на Балканския полуостров в немските пътни карти например са назовани като „autobahnähnliche Straßen“ или „пътища, подобни на автомагистрала“.

Готова АМ „Тракия“, но отново бавно стигане до морето
Снимка: amtrakia.com

















На 15-ти юли тази година беше пусната и последната отсечка от автомагистрала „Тракия“. „След 40 години и без нито един премиер на откриването магистрала „Тракия“ стигна до морето“ беше едно от челните заглавия на ежедневника „Преса“ на следващия ден. Зелена светлина за проекта на инженерите Гавраил Гавраилов и Иван Коларов е дадена още на 19-ти май 1964 година, когато е взето решение за изграждането на магистралата като част от автомагистрален пръстен, в който са включени още АМ „Хемус“ (към този момент изградени 163 км от обща дължина 418 км) и АМ „Черно море“ (към този момент изградени 10 км от обща дължина 103 км). На практика пръстенът огражда голяма част от Стара Планина, като има за цел да свърже София, Пловдив и Бургас чрез „Тракия“ на юг, София и Варна чрез „Хемус“ на север, Варна и Бургас чрез „Черно море“ на изток.

И докато си помислихме, че вече ще ни е удобно поне под краката, докато ползваме услугите на автобусните фирми в рамките на аутобана, оказа се, че пътуващите от София до Бургас и курортите по Южното Черноморие няма да усетят никаква промяна след пускането на участъкa, тъй като рейсовете ще продължат да извозват своите пътници по вече познатия път през Нова Загора и Петолъчката. Причината е, че изграждането на прилежащата инфраструктура в рамките на автомагистралната отсечка между Раковски и Бургас не е завършено, твърдят от автобусния бранш. Става въпрос за бензионостанции, крайпътни заведения и тоалетни. Затова автобусите по линията София – Бургас ще продължават да изпълняват курсовете си по обичайния дoсега маршрут, докато не бъдат изградени подходящи места за почивка по автомагистрала „Тракия“ между Стара Загора и Бургас.

Веселин Дошков от Националното сдружение на автобусните превозвачи в България пък се оправда в ефира на NEWS7 в деня на откриването на последната отсечка от „Тракия“ с нормативната уредба и съществуващите маршрутни разписания. Той твърди, че вината не трябва да се прехвърля на общините: „Браншът също носи вина, тъй като увлечени в работата, сме пропуснали да се погрижим за това.“. А може би се цели възможно най-късното намаляване оборота на определени заведения, след като потокът се отклони по магистралата, т.е. максимално „удължаване“ на т. нар. „скрити договори“, за които много пътници и граждани твърдят, че съществуват между превозвачи и кафенета. По-наблюдателните установяват, че пътувайки често по дадена линия, са спирани за почивка на точно определени места. Оправданието, че някои заведения за хранене и бензиностанции „предлагат по-атрактивни условия за спиране и почивка” звучат по-скоро неуместни, отколкото обнадеждяващи.

Наскоро беше разгласена и спешната нужда от ремонт на част от АМ „Тракия“ в Пазарджишка област от 60-ти до 90-ти км и в Пловдивска област от 120-ти до 150-ти км, където в последно време превозните средства преминават при ограничение на максималната скорост от 140 на 100 км в час заради лошото състояние на пътния участък. Започналите ремонтни дейности в района на 69-ти км в посока София в комбинация със засиления трафик в края на миналата седмица станаха причина за образувалите се т. нар. „тапи“ към столицата – 15-километрово задръстване при тунела „Траянови врата“. Патрули на „Магистрална полиция“ пренасочваха движението в едното пътно платно.

Във вторник изненадващо дойде и рокадата в „проветривата“ агенция „Пътна инфраструктура“. Агенцията вече се ръководи от инж. Стефан Чайков, който има за цел да осигури необходимия диалог с бизнеса. Приоритет на Министерството ще бъде и подготовката на обходни маршрути при затварянето на даден пътен участък. Отсечката от 61-ви до 67-ми км на АМ „Тракия“ пък ще бъде ремонтирана поне до края на месец октомври т. г., а на етапи са планирани ремонтни дейности и в други участъци от автомагистралата в рамките на следващата една година.


E75 е част от европейската
пътна мрежа
Когато пътувам по E75 – един от най-дългите пътища от европейската пътна мрежа, който започва от Вадьо в Норвегия и стига до Сития на остров Крит в Гърция – през цяла Сърбия например, плащам на ръка (разбира се, възможно е и по електронен път, но таксите се събират в момента на преминаването). Но като че ли там винаги има места, които се ремонтират, разширяват, без да се налага спиране на движението или километрични отклонения. И накрая пътят пак си е цял, изглежда и се чувства приемливо, докато от нашето Министерство на регионалното развитие все още се чудят как ще успеят да осъществят добра координация с КАТ, за да пренасочват навреме превозните средства при ремонтите.

И докато не сте се объркали съвсем: на пътните карти, както и на тази в Google би трябвало да има една непрекъсната жълто-оранжева крива линия някъде под Стара планина. Радвайте се поне на нея, защото иначе остава под върпос къде ще ви отведе тя в ролята си на аутобан извън картата и дали ще вземете даденото разстояние за пресметнатите от Google Maps часове и минути... Още по-голямо нещастие е да ви се наложи пътуване от София до Варна или обратно. „Автомагистрала“ „Хемус“ е в окаяно състояние между булевард „Ботевградско шосе“ в София и град Ябланица, а участъкът ѝ от село Панайот Волово (община и област Шумен) до Варна – ако извадите късмет с автобусната фирма, можете да видите и част от него някъде там долу, преминавайки по някой „надупчен“ мост. Сигурно пак заради някоя моментна козметична поправка, която не допуска автобуси. А коментарът за главния път между Ябланица и Шумен оставям на Вас.

Но каквото и да говорим, каквото и да изпишем, „Хемус“ се строи! Днес, 29-ти август, министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева ще даде старт на строителството на участъка „Белокопитово – Каспичан“ при село Панайот Волово от 13:30 часа.

В никакъв случай не трябва да подценяваме и президентските мечти и обещания, които доста често звучат леко партийно подплътени. „Напълно е изпълнимо до 2020 година България да има седем готови аутобана“ звучи почти като „Цифровизация от 1-ви септември 2013 година“... Ах, извинявам се на всички по-недосетливи и непредвидими, които побързаха с цифровите приемници, тъй като аналоговото излъчване спира окончателно на... 1-ви ноември! Само напомням! Нищо лично, просто проблеми в социалната политика. Уж само 20 процента от всички зрители имали антени... Макар че на някои места старият сигнал беше преустановен още на 16-ти август. Всъщност не е ли по-добре да не знаеш какво ще се случи утре? А може би има прилика и с непотръгналото за една година енергийно обновяване на българските домове... Информирайте се незабавно при Вашия проектен „меринджей“ за ползите от санирането на блока! Предлагат се много изгодни кредити в полза на гражданите!

За какво ли се хабя толкова, щом автобусите от София ще пристигат само с 15-20 минути по-рано в Бургас, дори и след промяната на маршрута? Няма смисъл, дърпайте ме, че ще взема да изоставя журналистиката заради политиката някой ден! Дори не е необходимо разписанието да отразява промяната. Какви радости?! Трудно ли е, нищо ли не вирее тук, щом на пръв поглед добрите идеи не се осъществяват дори и след половин век. А добри ли са наистина, щом продължават да ядат от хляба на хора, които едва ли някога ще успеят да се насладят на онова, за което са плащали винаги, а за други са просто оправдание пред гражданите. Оправдание, но от графата „свършена работа“. И май забравих за какво беше цялата тая врява: Успешно и безаварийно пътуване! И не забравяйте, че все някъде ще трябва да се отклоните от магистралата... И че изключването на аналоговия сигнал ще се забави! Само напомням – до 1-ви ноември. За енергийното обновяване – Вие си решавате.

Няма коментари:

Публикуване на коментар